• Life and Trend

Hogyan építsd fel a saját vállalkozásodat?

2019.07.21.

Hogyan építsd fel a saját vállalkozásodat?

A franchise-ok titka

Statisztikák szerint az induló vállalkozásoknak csak kb. 25%-a éli túl az első öt évet, míg a franchise-oknak 75%-a. Mit tudhatnak ők? Mitől lehetnek sikeresek?

Michael E. Gerber A V mítosz című könyvében hasonló kérdésekre keresi a választ. Gerber könyve – még ha kissé Amerika-specifikus is – ötleteket adhat ahhoz, hogyan építsd fel a saját vállalkozásodat és hogyan működtesd azt hosszú távon sikeresen.

Saját magad főnöke lehetsz, akkor mész el szabadságra, amikor akarsz, úgy alakíthatod a programodat, ahogyan neked jó, és nem mellesleg szinte az összes bevétel a tiéd (persze miután leadóztad). De valóban csak ezt jelenti, ha önálló vállalkozásod van? Sajnos nem.

A dolog árnyoldalát is alaposan végig kell gondolnod, ha a magad ura szeretnél lenni. Tegyük fel, hogy megvan az induló tőkéd és el tudod indítani a vállalkozásodat. Később rájössz majd, hogy nem elindítani nehéz, hanem működtetni. Míg alkalmazásban voltál havi szinten megkaptad azt az összeget, ami biztosította a megélhetésedet. Ha vállalkozásba kezdesz, nem biztos, hogy minden hónapban ki fogod termelni ezt az összeget. Pontosabban tőled függ, hogy ki tudod-e termelni, és pont ezért nehezebb működtetni egy saját vállalkozást.

De tegyük fel, hogy jól működik az üzleted, mert kitaláltál egy teljesen új terméket, amit visznek, mint a cukrot. Ez esetben egy idő után kénytelen leszel minden idődet az üzletre fordítani. Egyre több megrendelésed van, te pedig egyre többet dolgozol. Egyik héten már nem 6-kor mész haza, hanem már 7-kor. Majd a következő hetekben mindig egyre később. Nem tudsz elmenni szabadságra, mert nem hagyhatod ott a boltot. Már nem vagy a magad ura, mert az üzleted irányít.

Kell egy csapat!

Ekkor elkezdesz azon gondolkodni, hogy fel kellene venni valakit. Sajnos ezek a próbálkozások az esetek többségében kudarcba fulladnak. Ugyanis az alkalmazottaknak meg van az a sajátos tulajdonsága, hogy nem a te üzletedért dolgoznak, hanem csak a havi fizetésért. Nem úgy fognak bánni a vevőiddel, mint te. Lehet, nem úgy fogják csinálni a dolgokat, mint te. Így már nem ugyanaz lesz az üzleted, mint amikor te csináltad. Káosz lesz úrrá.

Ahhoz, hogy ezt elkerüld Michael E. Gerber szerint rendszerre van szükséged, mégpedig olyasmire, mint a franchise.

Gondolj csak bele, ha bemész bármelyik Mc Donald’sba Magyarországon, ugyanazt kapod mindegyikbe és ugyanúgy. Ha másképp lenne nem is járnál oda. Mert megvannak az elvárásaid. Tudod, hogy mit szeretnél és hogyan.

A szerző az mondja, hogy a sikeres vállalkozások titka a rendszer. Meg kell határozni, hogy kinek mi a feladata, ki kinek felelős és le kell írni minden folyamatot, hogy bárki, aki később beáll az üzletbe, ugyanúgy csinálja a dolgokat, ahogyan te csinálnád. A franchise-oknak ez a titka. Minden egyes hamburger ugyanúgy készül, és ha egy kezdő oda megy hamburger készítőnek, ugyanolyan jó lesz benne, mint az, aki több éve csinálja. Mert megvan a rendszer. Ezáltal pedig a vevő mindig ugyanazt kapja és nem fog csalódni az üzletben. Pláne, ha kitalálsz még néhány ügyfélbarát technikát is.

A könyv ebben is segítségedre lehet – még akkor is, ha leginkább a kereskedelemben alkalmazhatóak a leírt technikák. Mindenesetre az elmélet jó alapot nyújthat más lehetőségek végiggondolásához is, és inspirációt adhat egy sikeres saját vállalkozás beindításához.

Szerző: Földi Rita

forrás: Michael E. Gerber: A V mítosz

fotók: Unsplash, Pixabay

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Szólj hozzá elsőként!

Szerző: Földi Rita